Druhý díl Terminátora je jeden z mála případů ve filmové historii, kdy pokračování překonalo svého předchůdce. V případě Terminátora 2 je to dokonce zápis ještě o to výraznější, že první byl už sám o sobě mistrovským kouskem, který nasadil laťku velmi vysoko.
Říkal, že se vrátí a svůj slib splnil. Dva terminátoři vyslaní z budoucností bojují o osud Johna Connora, budoucího otce lidského odporu. Arnold Schwarzenegger a James Cameron ve vrcholné akční sci-fi a přelomovém filmu trikové historie.
Terminátor 2 je a není stejný jako první Terminátor. Kostra zápletky sice zůstala identická a opět se jedná především o neustálou akci, přesto se Cameronovi podařil husarský kousek. Obohatil Terminátora o lidský rozměr, dodal příběhu psychologickou hloubku a položil si téměř filozofickou otázku, zda si lidstvo zaslouží od apokalypsy zachránit. Nezvykle odvážné téma u akčního filmu.
V prvním díle Sarah Connor ve zdraví přežila útok Terminátora, kybernetického organismu, vyslaného z budoucnosti jí zabít a zabránit tak narození jejího syna, Johna Connora, vůdce lidského odporu v budoucí válce proti strojům. Deset let uplynulo od tohoto útoku. Sáře se mezitím narodil syn, jehož otcem se stal Kyle – voják z budoucnosti vyslaný na její ochranu proti Terminátorovi.
Sny o budoucí apokalypse dohnaly Sáru k šílenství. Když se pokusila vyhodit do vzduchu firmu Cyberdyne, stojící za vznikem zkázonosného systému Skynet, byla umístěna do psychiatrické léčebny. Její desetiletý syn John vyrůstá u pěstounů a roste doslova jako dříví v lese. Časoprostorová koule přenáší do této doby opět dvě postavy z budoucnosti, každou s jasným cílem. Zatímco T-1000, prototyp nového Terminátora založeného na bázi tekutého kovu, má Johna zabít, úkolem přeprogramovaného T-800 je Johna chránit. Boj o jeho přežití a budoucnost celého lidstva může začít...
Jak už je známo, Terminátor 2 vlastně jen recykluje linii dobře známou z prvního dílu. Přináší však několik zásadních změn, z nichž tou nejzávažnější je přeběhnutí T-800 alias Arnolda Schwarzeneggera na správnou stranu barikády. Cameron se odhodlal k riskantnímu kroku, z mimořádně oblíbeného záporáka chtěl udělat modelového hrdinu. Tah mu vyšel, publikum si „nového“ T-800 velmi oblíbilo a během krátké doby se ze synonyma zla stal obdivovaný klaďas.
Druhou hlavní změnou je také odlišný pohled na celou věc. První Terminátor je i přes šťastný konec v podstatě velmi pesimistický – ve vzduchu visí budoucí zničení zemského povrchu a válka lidstva proti strojům. Devadesátá léta však oproti předchozímu desetiletí přinesla politické situaci USA lepší ovzduší (konec studené války, lepší ekonomická situace), a to se promítlo i do filmu. Lidé chtějí mít opět naději, a chtějí svůj nešťastný osud změnit.
Zde se James Cameron pouští na tenký led časových paradoxů. Když se podaří zničit společnost Cyberdyne a tím pádem zamezit Soudnému dnu (den, kdy si obranný počítačový system Skynet uvědomil sám sebe a zaútočil na lidi), jak je možné, že se kdy vůbec objeví Terminátoři? Cameron sice počítá s něčím jako je “časová brázda“ (tj. vykonavatel je do jisté míry imunní proti změnám v časové ose - když T-800 zničí podklady výzkumů v Cyberdyne, neznamená to jeho okamžitý výmaz z existence), ale jinak si s paradoxy příliš hlavu neláme. Přesto dokázal dát příběhu jasně ohraničený konec, a i když v alternativním konci na DVD ukázal světlou budoucnost lidstva z roku 2029, sám připouští, že zářná budoucnost je něco, o co je třeba stále bojovat. Tím otevřel dveře dalším pokračováním a požehnal tak Terminátorovi 3, od kterého však už dal ruce pryč.
Vedle změny nálady a přidáním vedlejší linie o zamezení příchodu Soudného dne se Cameron úspěšně pokusil také o hlubší psychologické prokreslení postav. Ze Sarah Connor udělal lidskou trosku, pronásledovanou nočními můrami o konci světa, uvězněnou v léčebně. Její syn John, vychovávaný s vědomím "jednou budu tím velkým vůdcem“, žije problematickým životem na hranici zákona. Nejvyšší hloubku ale přiřkl Cameron paradoxně Terminátorovi, kterého během filmu Sarah a John “přepnou“ na učenlivý mód, aby si mohl osvojit nové poznatky o lidském chování.
Z hlavní trojice se tak na útěku stává nezvyklá rodinka, jejíž hlavou je i přes prvotní Sářin odpor Terminátor – tedy "ten samý obličej“, co se jí pokusil v prvním díle zabít. Mezi Johnem a Terminátorem vzniká téměř ideální pouto syn-otec, což je především pro Johna, který nikdy svého otce nepoznal, zásadní změnou. Zároveň s prohlubováním jejich vztahu, jež od začátku směřuje k slzopudnému rozloučení, vytváří Cameron novou hypotézu – když stroj dokáže pochopit cenu lidského života, tak to můžeme zvládnout i my lidé.
Ale tím hlavním, co skutečně dělá film jedinečným, je vklínění těchto hlubších rovin do přímočarého akčního děje. Ten probíhá zcela klasickým způsobem – ústřední trojice prchá, a zlý T-1000 je jí v patách. Během pronásledování dochází k rychlému střídání lokací a dopravních prostředků, tedy základní prvek k udržení divácké pozornosti. Motorky všech objemů, auta, dodávky, velké trucky, helikoptéry, na žádný individuální dopravní prostředek se nezapomnělo.
Cameron začíná tentokrát velmi pomalu, ale filmu systematicky zvyšuje otáčky. Poslední půlhodinou překonává tempem i svůj nervový drajv z Vetřelců, souboj v opuštěné ocelárně, je obecně považován za jedno z nejklasičtějších a nejlepších vyvrcholení všech dob. I po závěrečném zúčtování si Cameron neodpustil jedno z mnoha pomrknutí na diváka – poslední záběr na rozpuštěný obličej má připomínat slavný obraz Výkřik od Edvarda Muncha, ten samý, kterým se nechal Wes Craven inspirovat při výrobě masky zabijáka do svého hororu Vřískot.
Svůj průkopnický status Cameron vedle přímočaré a přitom pečlivě vykonstruované akce, potvrzuje také užitím vizuálních efektů. Největší pozornost na sebe logicky strhává T-1000, stroj z tekuté oceli, schopný imitovat cokoliv. První skutečně masivní použití digitálních triků sice dnes už nepůsobí technicky nikterak revolučně, je však nutné si uvědomit, že na začátku devadesátých let si naprostá většina filmů vystačila jen s animatronickými modely, stop-motion triky nebo projekční kopírkou.
Morfujícím T-1000, který vypadá ještě nezničitelněji, než první Terminátor, Cameron částečně odvedl pozornost od ustředního hráče – Arnolda Schwarzeneggera. I přesto zůstává Arnold, v té době již superhvězda sedící na vrcholku Hollywoodu, tím nejsilnějším tahákem Dne zúčtování. Oproti jedničce mohl pronést více vět a scénář mu dokonce dovolit i nové polohy obličeje, než jediný strnulý výraz známý z jedničky. Ve speciální edici dokonce uvidíte Arnolda, kterak se pokouší smát! Cameron z něj vymáčkl maximum, resp. ho nasměroval na ideální kompromis mezi „neherectvím“ a pokusem o hraní.
V režisérské verzi uvedené v roce 1993, je propracovaná psychologie hlavních postav ještě patrnější. Žádná z nově uvedených scén není nijak zásadní, všechny slouží pouze k určitému prohloubení děje. Terminátor 2 se tak ještě více vzdaluje od akční linie a stává se tak plnohodnotným dramatem dosahující téměř intelektuálních výšin. Je skoro až úsměvné číst "zasvěcené“ kritiky, považující T2 za "brutální akční film“. Cameron, ač považován za akčního vizionáře, je ve skutečnosti posedlý lidskou psychologií a to obzvláště v extremních situacích. Akce mu slouží pouze k nastartování takové situace.
Ale právě hlubší myšlenka spojená s vytříbenou akční stránkou dovolila Terminátorovi 2 vstoupit tam, kam obvykle podobné “blockbustery“ mají přístup zakázán. Do zlatého fondu kinematografie, na jednu z nejvyšších polic a na trůn akčního sci-fi. A kromě mnoha jiných rekordů se jedná zřejmě o jediné pokračování, které ještě o třídu překonává (již tak kvalitního) předchůdce.
Razer nebude mlátit prázdnou slámu a k stoprocentnímu hodnocení se jednoznačně přidává, protože Terminátor jen tak nezestárne.
100%Víte že: Si James Cameron prý vypůjčil nápad s tekutým T-1000 ze scénáře k neznámému filmu "The Minotaur" a Australané se s ním proto i soudili?
Se Arnoldovi v té době přezdívalo kondom naplněný vlašskými ořechy? Proč asi.
Vyšlo zhruba 6 her na motivy Terminátora 2, včetně takových podivností jako jsou šachy?
Cameron chtěl původně jiný konec (Ten kde je Sarah už stará), ale když na něj zkušební publikum i producent Mario Kassar reagovalo špatně změnil ho tak aby se mohla natočit pokračování?
Víte proč vám pozornějším vždycky připadala “replikovaná“ Sarah Connor jiná než ta pravá? Ne? Pak vězte, že je to protože si tyhle a některé jiné scény co jsou k vidění jen na DVD střihlo její dvojče Leslie Hamilton Gearren.
Hlášku “Potřebuji dovolenou“ si Arnold sám přimyslel, protože ve scénáři nebyla?
Při mzdě 15 milionů dolarů za film vyšlo jedno Arnoldovo slovo na 21,429 dolarů?
Efekty ze slévárny byly tak přesvědčivé, že dělníci kteří v ní pracovali před 10 lety než byla uzavřena si mysleli, že je znovu v provozu?
Se ve filmu objeví okolo 200 typů zbraní?
Ta obří koule ve které cestovala Jodie Foster do jiné galaxie ve filmu Contact (Kontakt 1997) měl být původně stroj času co se objeví na počátku Terminátora 2?
Terminátor 2 vyhrál 4 oskary?
Minigun použitý ve filmu byl tak těžký, že ho dokázal z celého štábu uzvednout právě jen Arnold?
Hláška Hasta la Vista, Baby byla ve španělské verzi přeložena jako Sayonara, Baby.
Mnohem více informací o filmu naleznete na nejlepších českých “terminátor“ stránkách
hastalavista.cz odkud byla také recenze s laskavým svolením Tomáše Vyskočila převzata.