Mass Effect

30.10.08 - Razer - Komentáře (10)
Starým dobrým RPGčkům u kterých jste stávili klidně i několik týdnů, zatahovali kuli nim školu a ani se pořádně nevyspali je už asi nenávratně konec, ale nesmutněme, next-gen zážitek nám v podobě Mass Effectu klepe na dveře.
Podstatou RPG bylo vždy stotožnění se s imaginárním hrdinnou na pozadí skvělého příběhu. Nuže hned na začátku vám, řeknu že tuhle nezbytnost futuristický Mass Effect zasazený do 22. století splňuje bezezbytku, co také jiného čekat od Bioware - tvůrců jednoho z nejlepších RPG co jsem kdy hrál, Knights of the old republic.
Vzhled a historii hrdiny si můžete hned na začátku hry změnit k obrazu svému a předurčit tak celé galaxii jeden z cca 3-6 pohledů který na vás bude mít.
Je libo chudého, ale technicky nadaného delikventa, uznávaného válečného hrdinu, z první kontaktní války, nebo mariňáka co přežije dvojitou návštěvu masomlejnku... . Při úpravě vizuálního vzhledu vašeho hrdiny / hrdinky se po vzoru jiných moderních her nekladou prakticky žádné meze a pokud si budete chvíli hrát hrdina vás bude za chvilku velmi věrně připomínat.
Mass Effect
Jako ve filmu
Když se po několika minutách konečně vrhnete do hry jistě vás příjemně překvapí grafické zpracování, které co se týče obličejů nemá konkurenci.
Konečně se nedíváte na nějaké divné gumáky, ale na "opravdové" herce kteří správně reagují na to jak vy pískáte, jsou pěkně oblečení, koulí po vás očima když jdete okolo a poslušně salutují. Tohle jsou důležité drobnosti, které dodávají Mass Effectu next-gen nádech. Navíc tahle cvičná mise celkem smrdí, posádka to cítí a vy taky... elitní galaktičtí agenti nelétají s lidmi na zdvořilostí výlety. A taky že ne, zvrat střídá zvrat a za chvíli je jen na vás a vaší posádce abyste rozkryly konspiraci přímo vesmírných rozměrů.
Mass Effect
Nejste na to sámi!
Ve většině 3D her, včetně těch novějších jste na boj s nepřáteli sám, ne tak v Mass Effectu, v němž máte možnost si sebou na misi vzít až dva pomocníky. Ti nejenomže vám stojí věrně po boku, ale občas hodí do placu i nějakou tu správnou hlášku, případně poodkryjí něco ze své zajímavé minulosti. Ale ani u parťáků to tentokrát nekončí, na vaší straně stojí i několik vlivných armádních důstojníků (to víte, vesmírná politika) a pokud své konexe dobře používáte dostanete se později i k několika dodatečným vedlejším questům.
Mass Effect
Nový svět
Aby mohl příběh Mass Effectu správně fungovat musel se odehrávat ve svébytném světě, další narychloslepená historie by to tentokrát nezachránila.
A když nebyla po ruce licence osvědčených Star Wars, zašátrali tvůrci ve
své paměti a nejspíš použily některé nápady z klasických děl (například paralela Rachni a Endera se jen nabízí). Nakonec to, ale nebylo nijak na škodu, tahle galaxie má své kouzlo. Jak po ní cestujete při plnění vedlejších questů, které sami o sobě nejsou až tak zajímavé (lépeřečeno jsou si hrozně podobné) pocit, že je něco špatně ve vás pomalu ale jistě sílí... tolik podobných pověstí v jejích různých koutech není samo sebou. Příjemně tajemnou náladu dokresluje několik výborných hudebních motivů, které vás vždycky znovu nakopnou k nevděčnému úkolu všemi odstrkovaného zachránce, kterému nikdo důležitý jeho řeči o blížícím se nebezpečí nechce věřit.
Mass Effect
Tigers Eye
Nebudu vám nic nalhávat ať už budete volit jaké chcete diplomatické cesty boji se nakonec při několika příležitostech nevyhnete. V takových okamžicích oceníte přítomnost vašeho osobního hypermoderního tanku, který rychle a rozhodně skoncuje s piráty, nebo širokou škálu různých zbraní a brnění. Dobrým nápadem bylo rovněz "zakčnění" soubojů odehrávajících se především na dálku možností krýt se za bedny, zdi, kameny, případně hru pauznout a následně použít některou ze speciálních schopností jako je telekineze. Nečekejte ovšem akční nářez jako třeba z Crysis, mnoho však nechybělo a zážitek mohl být ještě o něco lepší... . Tento nedostatek však Mass Effect více než vynahrazuje rozsáhlými možnostmi ve své "kecací" častí kde jako hráč činíte důležitá rozhodnutí která, z vás udělají buď galaktického miláčka, nebo z nutnosti tolerovaného odpadlíka.Někdy je ovšem nepopulární řešení tím správným a je jen na vás zda se vždy zachováte opravdu správně, nebo tak jak se to píše v příručce vesmírných skautů. Pamatujte si ale že některá rozhodnutí se nedají vzít zpět a mohou vám do budoucna pěkně zavařit.
Mass Effect
Mohl bych pokračovat a chválit ještě několik stránek, třeba jednoduchý systém přidělování zkušenostních bodů postavám, možnost upgradovat zbraně, jejich střelivo, skvělý dabing, taktéž parádně namluvenou mini encyklopedii, ale k čemu by to bylo? Mass Effect je nejlepším RPG roku 2007 a pravděpodobně i nejlepší předělávkou konzolové hry na PC vůbec. A co ztrácí na vedlejších questech a atmosféře (např. oproti Kotor I.) vynahrazuje svou velkolepostí / moderností, takže i když to není nejlepší RPG za posledních 5 let tak si myslím, že není co řešit, jděte do toho, i s vedlejšíma questama vám Mass Effect zabere okolo 55 hodin.

90%

Mass Effect
Hardwarové nároky
Mass Effect je dobře hratelný i na levném dvoujádru, s giga ram a grafickou kartou někde na úrovni ATI 1900GT, více paměti ram, ale nic nezkazí.
A ještě jedna rada, hrajte na hard, protože na normál hrou projedete bez jakýhkoli potíží.

Pěkné hudební video, s jen pár spoilery



Vaše hodnocení: 85%  (27 hlasů)
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
FAQ | Kontakt | RSS | Fox Axe © 2006-2024
Původní recenze, obrázky, texty a zdrojový kód těchto stránek nesmí být bez souhlasu šířeny.

Načtení stránky trvalo 0.0138 vteřin